Urząd Gminy Wisznia Mała przypomina, że każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w wyniku której powstają odpady komunalne, zobowiązany jest podpisać indywidualną umowę na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych z przedsiębiorcą /podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.

Umowy te dotyczą sklepów, lokali gastronomicznych, magazynów, rzemiosła oraz wszystkich innych jednostek usługowych, obiektów produkcyjnych, zakładów usługowych i handlowych, gdzie wytwarzane są odpady komunalne. Niezależnie od tego czy działalność prowadzona jest w miejscu zamieszkania czy też poza miejscem zamieszkania.

Koszty oraz częstotliwość odbioru odpadów zależą od warunków podpisanej umowy z wybraną firmą. Umowa musi mieć charakter pisemny. 

Obowiązkiem zaś Urzędu Gminy, zgodnie z zapisami art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, jest prowadzenie ewidencji umów na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych i przedsiębiorców. 

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych, skutkować będzie:
  • nałożeniem kary grzywny na podst. art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 399)
  • wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podst. art. 5 ust 7 ust. ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2024 r., poz. 399)
Przedsiębiorcy, w ramach kontroli prowadzonej w myśl przepisów ww. ustawy, mogą zostać wezwani do przedłożenia w terminie 14 dni od otrzymania wezwania: kopii aktualnych umów i dowodów uiszczenia opłaty za te usługi.

Wszystkich przedsiębiorców prosimy natomiast o przedstawienie kopii umów 
wraz z dowodami opłaty, bez wcześniejszego wysyłania wezwania, 
do końca listopada 2024 r. 

Dokumenty można składać w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Gminy Wisznia Mała.