W ramach Wojewódzkiej Koncepcji pn. „Cyberbezpieczny Senior” Wydział Prewencji dolnośląskiej komendy przy współpracy z Zespołem Prasowym stworzył spot filmowy adresowany do seniorów.
Kampania jest realizowana w oparciu o Porozumienie między Komendantem Wojewódzkim Policji a Narodowym Bankiem Polskim - Oddział we Wrocławiu i zakłada
edukację seniorów w zakresie cyberbezpieczeństwa transakcji w sieci, a także związanych z tym oszustw na szkodę osób starszych. Współcześnie grupy
społeczne seniorów coraz swobodniej korzystają z telefonów komórkowych i komputerów z dostępem do Internetu. Coraz częściej zdarza się, że w wyniku
nieostrożnego „użytkowania sieci” seniorzy padają ofiarami oszustów. Cyberprzestępcy korzystają z coraz bardziej zaawansowanych metod „wykradania”
danych osobowych, czy innych poufnych danych. Niezwykle ważnym problemem jest również wyłudzanie środków finansowych z kont czy z pożyczek bankowych
zaciąganych przez osoby starsze, określane jako oszustwa na tzw. „policjanta” czy „wnuczka”. W spocie wystąpiły znane osoby z Dolnego Śląska, które
włączają się w działania ukierunkowane zwiększenie świadomości osób starszych w zakresie zachowań, jakie mogą je uchronić przed niebezpieczeństwem. To
apel z prośbą o rozwagę, by zastanowić się komu przekazujemy swoje oszczędności, kim jest osoba po drugiej stronie telefonu, której przecież nie
widzimy, nie znamy. To również refleksja nad łatwowiernością, która współcześnie może być niebezpieczna. Seniorzy to grupa społeczna, która najszybciej
pada ofiarami oszustów i jest najbardziej podatna na działanie grup przestępczych, wymaga szczególnej polityki społecznej. Dotyczy to zarówno edukacji
z zakresu przestępstw bankowych, jak i oszustw „na wnuczka”, „na policjanta”, „na prokuratora”. To właśnie za pośrednictwem banków starsi ludzie
wypłacają oszczędności całego swojego życia, przekazując je w ręce oszustów. Często zdarza się również, że za pośrednictwem banków seniorzy zaciągają
kredyty wierząc, że pomagają najbliższym, czy danej instytucji. Dlatego tak ważna jest ich edukacja w zakresie bezpieczeństwa powszechnego – transakcji
bankowych, ochrony dostępu do PIN-u, bezpiecznego płacenia kartą czy obsługi konta online. Trzeba jednak pamiętać, że zabezpieczenia kont, jak i kart,
leży zarówno po stronie użytkowników, jak i instytucji administrujących tymi danymi.