Zarówno rząd, jak i samorządy rozważają możliwość wprowadzenia opłat za wjazd samochodami do centrum miast, jako jedno z rozwiązań w zakresie mobilności miejskiej określającej sposoby transportu i komunikacji w mieście, jak również łączącego wieś z miastem np. dla mieszkańców gminy Wisznia Mała podróżujących do Wrocławia.

Osoby zainteresowane tą kwestią zapraszamy do konsultacji społecznych „Planu Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia” , tj. Wrocławia oraz otaczających go gmin. Z uwagi na długość nazwy często zamiennie używany jest anglojęzyczny akronim: „SUMP” („Sustainable Urban Mobility Plan”). Warto podkreślić, że dokument ten będzie miał kluczowe znaczenie dla możliwości uzyskania dotacji unijnych na inwestycje w zakresie transportu i komunikacji. Dlatego zachęcamy do wnoszenia swoich uwag, spostrzeżeń i propozycji dotyczących transportu drogowego i kolejowego, komunikacji autobusowej i kolejowej, a także rozwiązań optymalizujących skomunikowanie gminy Wisznia Mała z Wrocławiem i sąsiednimi gminami.

Czego dotyczy SUMP?

Plan Zrównoważonej Mobilności dla Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Wrocławia jest strategią długoterminową, nastawioną na zapewnienie dobrego dostępu do celów podróży i usług, zawierającą również plan wdrożenia.

Zgodnie ze stanowiskiem Komisji Europejskiej wyrażonym w Wytycznych Opracowanie i wdrożenie planu zrównoważonej mobilności miejskiej, jego  podstawowe cechy to:

  • długoterminowa wizja oraz przejrzysty plan wdrożenia,
  • podejście partycypacyjne,
  • zbilansowany i zintegrowany rozwój wszystkich środków transportu,
  • integracja pozioma i pionowa,
  • ocena obecnej i przyszłej skuteczności,
  • regularne monitorowanie, przegląd oraz raportowanie,
  • branie pod uwagę kosztów zewnętrznych dla wszystkich środków transportu.

Jakie są podstawowe cele planu mobilności?

  • zapewnienie wszystkim obywatelom takich opcji transportowych, które umożliwiają dostęp do celów podroży i usług,
  • poprawa stanu bezpieczeństwa,
  • przyczynianie się do redukcji zanieczyszczenia powietrza i hałasu, redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz konsumpcji energii,
  • poprawa wydajności i efektywności kosztowej transportu osób i towarów,
  • pozytywny wpływ na atrakcyjność i jakość środowiska miejskiego z korzyścią dla mieszkańców, gospodarki oraz społeczności jako całości.

Opracowanie będzie obejmować obszar następujących gmin z województwa dolnośląskiego:
Gminy Wrocław, Miasta i Gminy Bierutów, Gminy Brzeg Dolny, Gminy Jelcz-Laskowice, Gminy Kąty Wrocławskie, Gminy Międzybórz, Gminy Oborniki Śląskie, Gminy Prusice, Gminy Siechnice, Gminy Sobótka, Gminy Strzelin, Gminy Syców, Gminy Środa Śląska, Gminy Trzebnica, Gminy Wołów, Gminy Żmigród, Gminy Miasto Oleśnica, Gminy Miasto Oława, Gminy Borów, Gminy Czernica, Gminy Długołęka, Gminy Dobroszyce, Gminy Domaniów, Gminy Dziadowa Kłoda, Gminy Jordanów Śląski, Gminy Kobierzyce, Gminy Kostomłoty, Gminy Krośnice, Gminy Malczyce, Gminy Mietków, Gminy Miękinia, Gminy Oleśnica, Gminy Oława, Gminy Przeworno, Gminy Wisznia Mała, Gminy Zawonia, Gminy Żórawina oraz województwa opolskiego: Gminy Brzeg.


Obraz przedstawiający Czy będą opłaty za wjazd autem do miasta? Czym jest SUMP?